maandag 22 september 2008

VONKEN


September is halfweg
de kilte sluipt binnen
mijn stilgevallen lijveke met de geslonken spieren
heeft het vaak koud en zit voor de stoof
komt die Indian Summer nog of hoe zit het?

Het wordt moeilijker recht te staan
hoelang zal ik nog kunnen keizerlijk pissen als een vent
of de warme waterstralen van de douche staande kunnen trotseren
het wordt moeilijker
's ochtends
's avonds
het wordt moeilijk

Nieuwe hulpmiddelen
een tillift
een bad stoel
een alternerend matras
extra assistentie
er wordt goed voor mij gezorgd

Oude vrienden en familie
duiken weer op en brengen dierbare herinneringen mee
de voordeur van mijn kleuterschool
de Lourdesgrot naast het sportveldje
de kleine handen van de zang juffrouw
speelplaatsen en smalle straten
die al lang afgebroken zijn
en waarvan ik vergeten was
dat ik ze was vergeten

Alles zit nog in dat koppeke van mij
soms is er alleen een specifiek vonkje voor nodig
om de juiste details op te roepen

Zo weet ik ook zeker
dat er alleen maar dat specifiek vonkje nodig is
om deze ziekte te stoppen
om mijn lichaam zich te laten herinneren
hoe het de juiste zenuw signalen aan de spieren moet geven
Die zoektocht zet ik voorlopig verder

Zag van de week de film the Notebook
een schaamteloos romantische film van Cassevetes
daarin kwam een gedicht van Walt Withman

Walt Whitman

Continuities[From a talk I had lately with a German spiritualist.]

Nothing is ever really lost, or can be lost,
No birth, identity, form — no object of the world.
Nor life, nor force, nor any visible thing;
Appearance must not foil, nor shifted sphere confuse thy brain.
Ample are time and space — ample the fields of Nature.
The body, sluggish, aged, cold — the embers left from earlier fires,
The light in the eye grown dim, shall duly flame again;
The sun now low in the west rises for mornings and for noons continual;
To frozen clods ever the spring's invisible law returns,
With grass and flowers and summer fruits and corn.

8 opmerkingen:

Bert en Marijke zei

Lieve Carl,

Ik hou wel van schaamteloos romantische films...
Kunnen we weer eens lekker wegdromen!
Laten we dat vooral blijven doen!
En blij jij vooral schrijven...

x

Marijke

Anoniem zei

Hallo lieve Carl,
Ook in Oirschot is sinds kort je site beroemd.
Tante Dinie hoorde hierover van tante Thea.
Je fantastisch mooie verhalen worden nu gevolgd door alle familieleden die in het bezit van een computer zijn.(Ja je leest het goed er zijn ook nog mensen zonder computer) Tante Dinie ontvangt regelmatig uitdraaien van je blog via ons.
Ook die uitdraaien rouleren hier....zo zie je Carl je bent ook wereldberoemd in Oirschot!
Als ik je verhalen lees moet ik ook veel terugdenken aan de braderie-tijd in Roosendaal met het geweldige "stalleke" eigenhandig gemaakt door oom Ad!
Jij was toen ook al zo heerlijk komisch/dramatiserend en verhalend bezig.Soms wisten we niet of we zo'n verhaal echt moesten geloven of dat je ons weer voor de gek wilde houden..heerlijk toch?
Lieve Carl blijf vooral schrijven dus zodat we je kunnen blijven volgen hier in "skon orre gat".

Veel liefs en groetjes Maike en de Valkjes

P.s. niks mis met de film het noteboek, boek is ook fantastisch trouwens.

Anoniem zei

hoi carl,
Niet alleen in oirschot, maar ook in boekel wordt je gevolgd, mooi hoe familie elkaar ontmoet op jouw pagina. Ik volg je verder via tante thea, en ik kijk uit naar nieuwe mooie schrijfsels van jou.
knuffel uit boekel

Anoniem zei

Hoi Carl
Jij schrijft over herinneringen en ik moest weer denken aan de eerste keer dat ik je ontmoette bij oma van Meurs in Den Dungen. Het was op oudjaarsavond en we hadden allemaal vuurwerk meegebracht. Teveel natuurlijk. Als we tot twaalf uur hadden gewacht waren we om drie uur nog bezig geweest. Ons pap zei zachtjes tegen jou om kwart over elf 'jongen, het wordt toch wel twaalf uur, zullen we alvast maar beginnen anders komen we d'r niet doorheen?' Ik zal nooit meer vergeten hoe je hem aankeek. Wat hebben we er een dolle boel van gemaakt. En tante Thea en ons mam maar roepen 'jongens kijk uit' en 'jongens doe voorzichtig'.
Het is maar goed dat mooie herinneringen blijven. (Ook al is dit er een van veertig jaar geleden.)
Veel groetjes en een dikke knuffel uit Rosmalen.

Anoniem zei

Lieve mooie Carl,
Ik betrap mijzelf erop dat ik elke dag kijk of je alweer zo'n fraaie tekst hebt geschreven.....
Ja, ze zijn verslavend jouw geschreven gedachten, en ik lees alles over en over...als inspiratie...als verbinding met jou!!! Maar ook om van te leren want het doet denken, wat jij te melden hebt...
Toen we lang geleden samen speelden wist je vaak zulke rake dingen te zeggen die het spelen lichter maakten, nu zeg je weer zulke 'rake dingen' in een heel andere hoedanigheid die daardoor het leven, zelfs in deze barre tijden, soms even lichter maken. Je ideeen blijven aanstekelijk....heerlijk is dat!Ach Carl je lijkt zoveel jaren verder in het beleven van het 'leven', je wijsheid leert mij wijzer te zijn...dat is fijn, een kus uit het Amsterdamse

Anoniem zei

Ik kwam even langs om te zien of je een nieuwe post had gemaakt. Misschien valt er wel weinig te posten, deze dagen.

Liefs uit zonnig Amsterdam!

Anoniem zei

ik heb gehoord via guy dat je erg ziek bent, en ben erg geschrokken. ken je niet goed maar heb goede herinnering aan gesprekken in het cafe op het pleintje ten tijde van rhinoceros over leerlingen, politiemannen enz.enz. ik heb geen juiste woorden voor je maar ik kwam even langs op je mooie en ontroerende blog en wilde je laten weten dat ik aan je dacht.
monique (mime / ITS DNA)

Anoniem zei

Lieve Carl, sterkte xxx