dinsdag 5 augustus 2008

ECHO












Met mijn oude adagium:
het moet toch ergens over gaan
probeer ik nu dagelijks
iets te schrijven
wat ik op mijn blog kan zetten

Het is bovendien zeer aangenaam
om in mijn eentje
om weer zelfstandig
zonder assistentie
teksten in te spreken
via de spraaktechnologie

een soort van monoloog
Die zijn echo dan afgespiegeld vindt
Op het witte computerscherm
( Echo en Narcissus wederom bijeen)

Bovendien merk ik dat ik het aangenaam vind
om mijn gedachten te delen
met het wereldwijde web
alsof ik een soort: columnistje aan het worden ben
van mijn eigen veranderende leven

Alsof mijn immobiliteit
mijn verstarring
mijn kleiner wordende wereld
behoefte heeft te getuigen
van de kosmos die van binnen zit
en die nog steeds hunkert en hongert
naar nieuwe inzichten

dagen die voorbijgaan zonder een nieuw detail ontdekt te hebben
waar halen die hun bestaansrecht vandaan?
Het gaat niet noodzakelijk om nieuwe encyclopedische kennis
Of om diep spirituele revelaties
Dat je bijvoorbeeld rode pesto kunt maken van zongedroogde tomaatjes
en dat dat verdomd lekker is, is iets wat van de week een dag wat lichter maakte
( is dat trouwens niet de definitie van spiritualiteit)

Die behoefte aan zintuiglijke kennis en verfijning
Die ik altijd al had
is door de nieuwe situatie wellicht
alleen maar heftiger geworden

Bovendien ben ik mij er wel van bewust
Dat ook mijn stembanden
eerstdaags aangetast kunnen worden
Dat ook deze echo zal wegkwijnen
tot ik alleen maar stotter en stamel
als een personage van Beckett

Het is dus zaak
om zolang ik kan
mijn gedachten te formuleren
Voor mezelf
Voor jullie

elke dag kijk ik in een boek
met spreuken en wijsheden uit India
vandaag stond er:
overal waar een kleurtoets, een zangnoot
een gracieuze vorm in het geding is
wordt onze liefde aangesproken


Is mijn leergierigheid
dus altijd een zoeken naar liefde?
Het is in ieder geval een prima remedie
tegen de liefdeloosheid

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste C(olumnistje),

Blijf dicteren en schrijven, blijf je veranderende wereld delen en beschrijven, blijf er zo fascinerend sterk mee omgaan.

We blijven lezen.

Johan

Anoniem zei

Carl Carl....jouw teksten zijn zo mooi, en het is zo rustgevend te lezen wat er door jouw hoofd gaat, wil je meer vertellen en delen met ons? Ver weg in Amsterdam ben je dan zo dichtbij doordat we hier iets meer begrijpen van hoe je daar in jouw mooie kot in Antwerpen je veranderende leven beleeft. Of zijn e dan te inhalig?Ik kan het wel uitschreeuwen als ik hoor hoe het met je gaat; jij kunt vast nog veel harder, of heb je dat al zo vaak op het toneel gedaan dat je nu zo bespiegelend verwoord wat er met je gebeurt......!Zou je trouwens niet echt dagelijks een column kunnen inspreken/schrijven.....er zijn er velen die het willen lezen, de wereld hangt aan je lippen schat!!!Lieve Carl, we zien elkaar vlug......morgen......Yardeen

Ruth zei

het leven is een zoektocht naar liefde...steeds.
blijf die met ons delen.

Unknown zei

zo zinnig, zacht
zo zonder zever
het grootse van jouw nu

Anoniem zei

Lieve Wittekop

Zelfs in je gedwongen bewegingloosheid,
je goede en mindere dagen
blijf jij de gratie zelve
Straal je zoveel warmte en liefde
over ons uit
Ondanks de toestand
van je lijfje
blijf je moedig
Waardoor je alsmaar
groter wordt
En ons de kans geeft
met jou mee te groeien.

Tot zat.
X B

Anoniem zei

Ik vind het prachtig dat je zo sterk deze weg aflegt.
dat je zo open deelt met de wereld wat je voelt, en denkt; wat je meemaakt.

Ik heb in het eerste jaar van de musical in Knokke veel van je geleerd. Door te lezen wat je schrijft leer ik nog altijd bij van jou!

je doet denken, ontroeren en genieten!

veel groetjes en liefs Stéphanie (musical Knokke 2005-2006)

Anoniem zei

Hey Charlie, was al effe ni meer op uw blog geweest.... jawadde,ge zit niet stil gij, niet aleen wat je schrijft doet me deugd maar... wat een aanhang.. Ik ben aan t juichen om uw wijze woorden. WE WANT MORE WE WANT MORE :-)Trien P. xEen bezoekje staat nog op m'n lijstje

Anoniem zei

Hallo Carl,
Je kent me waarschijnlijk niet Een goede vrind van je vader uit de tijd dat hij lid was van Amicitia in Roosedaal.
Tijdens zijn afscheid heb ik je ontmoet en heb ik je bewonderd om de manier waarop je hem toesprak. Recentelijk heb ik van je moeder Thea gehoord hoe jouw situatie toen al was. Prachtig,liefdevol,knap, zo'n wegcijfering van jezelf.
Nu lees ik je verhalen met een nog diepere betrokkenheid.
Wat zou je vader apetrots op je zijn geweest. Meer kon overigens al bijna niet.
Genoeg voor nu, misschien onmoet ik je binnenkort als je moeder een beroep op me doet om samen richting Antwerpente rijden.
Tot die tijd : Hou je haaks, ik lees je tot die tijd. Theo Gieles