maandag 8 december 2008

Ik ben een gelukkig man

____________________________________________________________________


Lieve vrienden, beste collega’s en sympathisanten,


Gisterenmiddag, zondag 7 december 2008, is Carl Ridders in het bijzijn van zijn naaste familie en enkele intimi thuis overleden.
Zijn zelfgekozen vertrek gebeurde in een sfeer van absolute schoonheid, tussen honderden witte bloemen, prachtige muziek, mooie woorden, heerlijke taarten en champagne.
Hierbij willen wij iedereen die het mee heeft mogelijk gemaakt dat Carl tot het einde thuis is kunnen blijven wonen bijzonder hartelijk bedanken.
Zijn laatste woorden kan je hieronder lezen .

Wie dat graag wil kan Carl vandaag, morgen en woensdag tussen 16.00 en 20.00u. bij hem thuis groeten.
(Lange Van Ruusbroecstraat 10, 2018 in Antwerpen)
De afscheidsviering heeft plaats op zondag 14 december om 13.00u in “Het Elzenveld”
(Lange Gasthuistraat 45, 2000 Antwerpen)
Carl vroeg om in het wit gekleed te komen.

Lieve groeten en heel graag tot zondag,

Het C- team


____________________________________________________________________
















En als – een wind van licht – over dit donker bloed
Uw adem komt, en aanhoudt en ontwart
Alle vertwijfelingen, en dit hart
Ontzet, en in zijn macht
Herstelt, dat het zijn ongebroken kracht
Weer uitzendt en weer varen doet

Tot in mijn handen bei............

Als ik de snaren grijp zoals gij mij,

(Uit” Het gebed van den Harpspeler” van A. Roland Holst)

Ik ben een gelukkig man
Ik leefde in een prachtig huis
Met Saters op de gevel
En Faunen en Centauren op de muren binnen
In een fantastische buurt
Waar de wereld en de samenleving nog lukte
In een dierbare stad
In het welvarendste deel van de wereld
Ik heb nooit aan den lijve
Oorlog of ontbering hoeven te trotseren
Generaties voor mij
Hebben gevochten
Voor de vrijheid om te beminnen
Wie ik wilde
Voor de vrijheid om te kunnen werken
In dat waar ik meende
Voor bestemd te zijn
Voor de vrijheid om overal in de wereld
De schoonheid te aanschouwen
Ik ben een gelukkig man

Ik ben een gelukkig man
Ik groeide op
In een liefderijk gezin
Het paradijs van mijn kinderjaren

Het vroege verlies van mijn lieve Mama
Is het ergste wat mij overkwam
Maar het heeft mij al heel vroeg
Vertrouwd gemaakt met afscheid nemen
Wellicht daarom heb ik mijn ziekte kunnen dragen
Meer nog dit aangekondigde aftakelingsproces
Gaf mij de kans om langzaam
Afstand te nemen
Van al het fysieke en stoffelijke

Ik ben een gelukkig man
Ik leef in een tijd
En op een plaats
Waar ikzelf mijn einde mag bepalen
En nutteloos lijden kan stoppen
Om zelf het tijdstip te kiezen
Om met volle overgave
Vertrouwen
Zelfs met een soort nieuwsgierigheid
Aan de nieuwe reis te beginnen

Ik ben een gelukkig man
De laatste jaren
Ben ik omringd
Door een schare engelen
Alle lieve vingers die mij hielpen
In mijn menselijke
Al te menselijke noden
Kunnen voorgoed de cynici doen zwijgen
En het vertrouwen in de mensheid
Weer herstellen
Mijn machteloze handen en armen
Mijn lijveke
Als de geknakte Lelie die het nu is
Zouden zo graag
Een ieder willen omhelzen
En bedanken

Ik ben een gelukkig man
Morgen zullen tot op het einde
Mijn dierbaren
Mij uitgeleide doen
Het liefst zou ik nog veel meer mensen daar bij hebben
Maar zo groot is het huis nu ook weer niet
Vergeef mij dat ik niet iedereen persoonlijk
Heb vaarwel gezegd
Dat was me te zwaar geloof me

Het paardje is moe
Ik ben er zo klaar voor
Dus laat me gaan
Uiteindelijk ga ik jullie alleen maar voor
Dus doe alle rituelen
Zeg mijn Kaddisj
Namaste my beloved
En

Word weer verliefd
Op nieuwe of ouwe lieven dat maakt niet uit
Op de kunst
Of op de lente
Maar, aapekes, word verliefd





Ik ben een gelukkig man

46 opmerkingen:

Anoniem zei

Schone woorden van een schone mens. Het ga je goed op je nieuwe reis!

Anoniem zei

geniet van de prachtige reis die je nu zult maken...

Anoniem zei

Lieve, gelukkige man.
We wensen je een mooie reis.
Als je nog gezamenlijke bekenden tegenkomt geef ze dan een knuffel van ons.
T.

Marguerite zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Pokke zei

Bij een voorstelling van 'voorjaarsontwaken' op de Boesdaelhoeve was ik aanwezig, samen met een vriend van me . Deze vertrouwde me toe, dat er de hele tijd, waar jij je ook begaf, de entiteit van een kind jou volgde .
Toen ik het jou vertelde, was je niet eens verbaasd . ' Ik denk zelfs te weten, wie het is' zei je lachend, terwijl je de deur openhield, om het voor te laten gaan .
Als ik in de toekomst voor iemand een deur openhou, zal jij er zijn, en rijkelijk geluk strooien in mijn hart .

Marguerite zei

Zoals bij elk vertrek verlangen we om mee te gaan, maar blijven wezenloos achter. We zien de reis naar het lichtend veld en zonder einde voor ons. Vaarwel, engel onder de spelers.

Anoniem zei

Lieve Carl

Ik reik je een laatste keer de hand om je dan voor altijd te moeten loslaten. Maar ooit hoop ik je weer te ontmoeten. We zullen veel moeten bijpraten. Elkaar veel geheimen vertellen.
Geniet ondertussen van een boeiende en intense reis. Met veel mensen die je terug wil zien. Met prachtige muziek en veel krachtige mooie woorden. Met veel bloemen waar je zo van houdt. Met veel asperges op het menu geserveerd door dansende goden en godinnen...
Lieve kleine aap, ik ga je missen. En ik ga je nooit vergeten.

Rust zacht. Tot later.
Cathérine

Unknown zei

Vlieg weg
Vlieg ver
Ik zie je nog met vleugels ingekrompen in je kooi
Met benen half verstoten grijns je
met een witte glimlach lach je naar ons de halve overblijvenden

Joyce

Anoniem zei

Dag lieve Carl,
Het ga je goed op je nieuwe plekje. Als jij er bent, zal het er mooi,verfijnd en wonderlijk worden.Ze zullen je lievdevol ontvangen en duizenden 'geile toetjes'voeren, want zo doen ze dat met uitzonderlijk bijzondere wezens.Ik neem hier afscheid van je want ik moet zondag de onnozelaar gaan uithangen zoals jij het me geleerd hebt.In al mijn amateuristische bescheidenheid, neem ik je in gedachten zondag mee de scene op. Een goede reis bijzondere mens...

Kristine

Anoniem zei

Beste Carl,we wensen je een mooie reis toe naar het mooie onbekende,we kenden mekaar niet maar paseerde mekaar soms op straat of bij je kinesist,ik bewonderde en respecteer je nu nog dat je deze moeilijke beslissing heb genomen om waardig deze wereld te verlaten.Het ga je goed daar in het licht en wensen je familie&vrienden veel sterkte toe in dit moeilijk moment.Rust zacht.Alain&Denis

Anoniem zei

'Rust nu maar uit, je hebt je strijd gestreden...'
Ik kende je niet echt, enkel van 'horen vertellen' van je vriend Christoph en toch groeide er zo ergens een soort van band zonder woorden, een denken aan jou...
Het ga je goed op je Hemelse reis.
Liefs

Anoniem zei

Mooie mooie man, onze wegen kruisten elkaar sporadisch op dit fysieke niveau, maar in de echte wereld waar jij nu bent, zullen we elkaar veel meer ontmoeten. Blijf genieten, dansen, spelen, lachen en een voorbeeld zijn. Zie je graag, tot snel, xxx Jerko

Anoniem zei

Ja kijk, ik ben zo bang
Dat als het zover is
Dat er dan mensen
Gaan beslissen over mij
Mijn lichaam en mijn leven
En mijn dood
Omdat ze vinden dat ikzelf
Dat niet meer kan
Dat zij dat dan

Dus daarom zeg ik het
Je toch maar nu liever nu
Voor als het zover is
Wou ik je vragen of
Jij dan, als het kan hoor
Er voor wil zorgen
Dat ik niet dan in zo'n ziekenhuis
Maar bij ons thuis
En in mijn eigen bed
Op de manier zoals ik wil

Het laatste restje zelfrespect
Dat je een mens moet laten
Is toch, dat hij zelf mag zeggen
Hoe hij wil dat hij vertrekt
Jij kent mijn lichaam beter
Dan zo'n dokter of een
Zuster met een thermometer
En hoe het met mij gaat
Hoef jij niet af te lezen
Van zo'n apparaat
Jij hoeft mijn hartslag
Niet te meten
Jij zal na al die jaren
Beter weten
Hoe het daarmee staat

Jij hebt het kloppen
Van mijn bloed
In jou gevoeld
Jij kent mijn adem en mijn angsten en mijn zweet
Jij kent toch ieder plekje van mijn huid
En als iemand weet
Wat ik daaronder voel
Ben jij dat toch
Dus als het zover is
Laat mij dan thuis
Dat jij niet op bezoek komt
Maar d'r bent
Gewoon zoals altijd
Mijn eigen huis bed mijn eigen bed
Vertrouwd, bekend

Mijn laatste wens
Mijn eigen huis
Mijn eigen bed
En jouw intensive care

Naar Paul Van Vliet

Anoniem zei

Carl, het was een klap voor me toen ik het hoorde maar je hebt zelf beslist om op deze manier uit het leven te stappen.
in ieder geval wil ik in de naam van de hele familie je zeggen dat wij je hard gaan missen.
je was voor ons een groot man!
het ga je goed makker

Anoniem zei

ikzelf ben mijn papa na een hartoperatie verloren en ik weet wat het is om iemand af te geven die je heel graag ziet en daarom wil ik je een zin zeggen die heel toepasselijk is (op mijn vader en op jou)

"Je wilde zo graag bij ons blijven en vocht zolang je kon.
Maar deze strijd was niet te winnen."

Anoniem zei

Mijn oprechte innige deelneming aan familie en vrienden van Carl Ridders; sterkte!

Hey Carl,
ik kende je niet persoonlijk maar toch raakt dit overlijden me diep in mijn hart. In 1994 (ik was toen 21) ben ik twee keer gaan kijken naar jouw theatermonoloog "Uitvaren" (naar het boek van Pascal DeDuve), het was prachtig en ontroerde me. Ik schreef je een gedichtje, dat ik zo onder de indruk was en kreeg onverwacht een foto en een lief briefje van jou terug; ik koester het nog steeds. Iemand die zo'n monoloog zo mooi vanuit het hart naar voren brengt, kan niet anders dan een mooi mens zijn...
Mijn oma is ook gestorven aan ALS, in 1986.

Rust zacht,

knuffel,
Els xxx

Anoniem zei

De Adelaar is opgestegen.
Heeft de thermiek gevonden.Maakt deel uit van het immens geheel.
Is het immens geheel.
Lieve mooie gelukkige man,dank voor alles,Ina

Anoniem zei

De adelaar is opgestegen,heeft de termiek gevonden.
Maakt deel uit van het immens geheel.Ziet het verband...is het verband.
Lieve,mooie gelukkige man,dank voor alles.Ina

Anoniem zei

Ik ben gelukkig om zo een groot geluk. We hebben elkaar nooit gekend, maar jij hebt mij zonet dat speciale gevoel gegeven, 'een gevoel dat je kleine ik ontstijgt en dat je met iets allesomvattends verbonden bent'. Ik ben je dankbaar.

Anoniem zei

Onze witte hondjes zijn voor jou en de sneeuw op onze Toscaanse berg. En een zoen uit een ver verleden.

Anoniem zei

Dag Carlito,
Dag lieve man,
Dag mooie jongen,
Dag diepe vriend,
Dag grote denker,
Dag heerlijke engel,

we gaan je missen

de pijn van nu, ach, die is goed, dat is een oppervlakkige voetafdruk

maar jij zal veel meer worden dan dat: een inspiratiebron voor het leven zelf, een voorbeeld van echte liefde, van passioneel durven zijn, van fouten durven maken, moedig zijn ...

we gaan je heel erg missen, lieve schat, maar we gaan je vooral blijven koesteren!

dikke kus,

manolito

Alex Cosemans zei

Ik lees en herlees de laatste woorden van Carl
Ik drink ze …
Ik citeer:
“ik ben een gelukkig man
Ik leef in een tijd
En op een plaats
Waar ikzelf mijn einde mag bepalen
En nutteloos lijden kan stoppen
Om zelf het tijdstip te kiezen
Om met volle overgave
Vertrouwen
Zelfs met een soort nieuwsgierigheid
Aan de nieuwe reis te beginnen”

Zoiets mooi en hoopvol heb ik nog niet gehoord.
Het maakt mij minder bang wanneer ik zelf ooit zal sterven
Hopelijk duurt dit nog lang
Deze woorden van Carl zullen op dat ogenblik naast mij staan
En mij helpen om hetgeen zal komen recht in de ogen te kijken

Ook dank aan de vrouwen en mannen van dit piepkleine land
Die het mogelijk hebben gemaakt dat euthanasie niet langer verboden is.

Alex Cosemans broer van Bert

Anoniem zei

Beste Carl,
Ik schrok wel toen ik hoorde dat je dit leven had verlaten. Ik ken je enkel maar van "zien" en "horen", maar heb je altijd een prachtig acteur gevonden! De rollen zoals ze gespeeld moesten worden, deden dat door jou... Bedankt voor alle mooie momenten en geniet maar van die prachtige reis die je te wachten staat! Je warme laatste woorden ontroeren mij keer op keer, net zoals je dat altijd al deed... Merci en tot ziens, publiekslieveling!

Warme groet, Nick

Veel sterkte gewenst aan de familie en vrienden XxX

Anoniem zei

Do not stand at my grave and weep,
I am not there,
I do not sleep

I am a thousand winds that blow
I am the diamond glint on snow
I am the sunlight on ripened grain
I am the gentle autumn rain

When you wake in the morning hush
I am the swift, uplifting rush
of quiet birds in circling flight
I am the soft starlight at night

Do not stand at my grave and weep
I am not there, I do not sleep
Do not stand at my grave and cry
I am not there, I did not die...

(Mary Frye)

Rest in peace, dear Carl
Love, always
Annick

Anoniem zei

Lieve Carl,

Ik heb je mogen kennen van toen je pas in Antwerpen was. Ik een kleine jongen, jij een soort grote broer die me onder je vleugels nam als ik het moeilijk had, altijd een bord of een bed klaar. En we leerden elkaar muziek kennen. jij kwam met het prachtige "babylon" van don mclean - o, hoe zou ik dat moeilijk kunnen missen - en het door iedereen verguisde "Secret Life of Plants" van Stevie Wonder. En we zagen films - arthouse dingetjes als het Latijns gesproken "Sebastiane" van Derek Jarman, maar net zo goed pure kolder als "Kentucky Fried Movie" Zo graag leven, zo knap kunnen leven, andere mensen de weg tonen wat gretig en warm leven is. Maar evengoed geven geven geven. En die eeuwige warme jongensachtige lach.
En verjaardagsfeesten met taart en al wat je wil (voor mij nog een Drambuie met ijs).
Ik heb je nog veel te vertellen, want we hebben mekaar te lang niet gezien. Ik schrijf je nog, een brief of een song.
Dank je Carl,
Dikke kus,
je Davili.

Anoniem zei

Lieve Carl,

wat had ik je nog eens graag bezocht...
ademloos na het lezen van je laatste blog...
en wees gerust, deze kleine aap, die je zo bewondert en door jou zo "goed" gevonden werd, zal jouw
advies ter harte nemen...ik heb lief mijn hele leven lang...
bedankt voor alles en rust nu maar uit!

kus

Anoniem zei

lieve carl

we hebben elkaar niet erg vaak ontmoet, maar het waren wel parels tussen de vele oesterschelpen waarmee mijn pad bezaaid was.
ik herinner me elke ontmoeting met jou nog wonderwel. de eerste keer in de bourla, waar we naast mekaar aan de pisbak stonden of toch in de heel nabije omgeving, en ik schuchter een eerste gesprek aanknoopte. ook onze laatste ontmoeting is een filmpje in mijn geheugen dat ik zo zou kunnen afspelen als er maar een doek in de buurt was: ik kwam naar je toe met sushi, die schromelijk lang op zich had laten wachten. jij had al gegeten, maar we praatten wel. als maatjes of kameraden nu, als collega gehandicapten, over hulpmiddelen, voorzieningen, de last van het aftakelen. het greep me erg aan om jou nu ook op die bergaf te leren kennen, maar het was ook mooi om te horen hoe jij bleef vechten, proberen, hopen.
ons laatste telefoongesprek dan. je stem was nog maar een schor gefluister, je was ook moe van net bezoek. we spraken af om mekaar een van de volgende dagen weer te bellen. ik had je nog willen zien, steunen, een arm om je schouder slaan. ik heb je niet meer teruggebeld. sorry. te laat nu. helaas. toch ben ik voor jou blij dat je op het moment dat je de tijd gekomen achtte, eruit bent kunnen stappen. wat ik eens te meer een bewijs vind van hoe een krachtig man jij altijd geweest bent.
je advies om lief te hebben, raakte me ook erg. zo mooi om daarmee af te sluiten. ik was er trouwens net weer mee begonnen, met liefhebben. en het voelt ook erg goed aan allemaal. en ik blijf nu ook liefhebben als een soort hommage aan jou, met jou als een blonde engel die me van op mijn schouder aanmoedigt en kracht geeft.
bij mijn laatste bezoek aan jou, hadden we het over oscar wildes laatste woorden. voor jou gold niet dat je een duel vocht met het behang, wel met het houtsnijwerk in je woonst. ook voor jou gold dat een van jullie moest gaan. het was al langer duidelijk dat jij voor dat hout het pand verlaten zou, maar je hebt het gedaan op een manier die je past: esthetisch en theatraal. zonder recensies deze keer.

bedankt voor wie je was, lieve carl. bedankt ook voor wie je toch alijd blijft, in mijn hoofd, hart, herinnering.

wannes.

Tine Declerck zei

Carl,
6 jaar geleden stapten we in dezelfde boot. We fantaseerden samen dat we binnen 20 jaar een prachtige foto-publicatie zouden uitbrengen, met foto's van al jou voorstellingen.

Het blijft hierbij.

Jouw schoon smoelke blijft jouw schoon smoelke, jij blijft voor mij de koning op je veld van rode bladeren.

Anoniem zei

Lieve Carl,

Binnenkort ben ik in Frankrijk. Ik heb het geluk dat ik daar van één van de prachtigste uitzichten ter wereld mag genieten. Ik kijk er heel erg naar uit om nog eens op die rots te zitten... Jij hebt geen idee over welke rots ik het heb, ik heb het je nooit verteld... Hoewel ik dat graag nog had gedaan... Ik heb geen afscheid van je genomen, want ik weet dat je mij daar zal vinden op 30 december, want ik heb je nog zoveel te vertellen. Je hebt me zoveel geleerd, Carl, ik dacht dat je mij nog meer zou leren… En ik denk dat je dat ook zal doen. Jouw vertrek raakt me diep, maar maakt me op ook heel gelukkig.

Bedankt voor alles, Carl.
Tot vlug.
Je Patrickske.

Anoniem zei

Ik maakte de kostuums voor je Elzenkoning, El Sherife en ,op de Academie nog, Voorjaarsontwaken.
Het was een heerlijke tijd. De samenwerking verliep vlot en we maakten samen mooie dingen. Ik zag je niet vaak, maar zag je wel graag. Een wereld zonder een Carl die je soms tegen het lijf loopt, zal nooit meer dezelfde zijn. Ik ga je erg missen.

Een hele dikke kus
Karolien

Anoniem zei

Wat een prachtige woorden.
Heel veel sterkte aan alle familieleden, vrienden, kennissen en anderen die deze unieke man moeten missen.

Anoniem zei

Hallo lieve mensen, mijn moeder en ik zijn erg geschrokken van de kaart die bij ons in de bus viel. We wisten niet dat het zo met Carl gesteld was. We hadden hem graag nog eens bezocht. We hopen dat Carl nu inderdaad een gelukkige mens is. Lieve groeten, tante Nell en Dianne. Wij hielden van Carl.

Anoniem zei

Het grote en luisterrijke middelpunt van uw hart zal wijd openbarsten, als getroffen door een bliksemflits, en u zult de vibratie van Liefde worden. Een vibratie die zo boven de liefde van menselijke emotie uitstijgt dat de talen van de wereld geen woorden kennen om dat uit te drukken.
van Ruby Nelson.

Carl, het was een grote eer om u te kennen.

Elisabeth

Anoniem zei

Lieve gelukkige Carl,

een mooie reis, even mooi als de voorstellingen die ik van jou mocht zien, beklijvend waren.

Verstomd, is wat ik kan zeggen dat ik was toen ik het bericht van je reis vernam.

Zeker als ik terugdenk aan de tijd dat we samen bij Woestijn'93 werkten, de voorstelling El Sherife, El Medina, ... En dan de beklijvende Elzenkoning...

Voor je mooie aanwezigheid hier, de humor en de kracht van je teksten op je blog wil ik je van harte danken.

Mach's gut

Raf

Anoniem zei

Graag wil ik hierbij mijn medeleven uitspreken met het heengaan van Carl.
Ik heb hem niet goed gekend, maar zie hem nog steeds voor mij zoals ik hem ooit in Berchem Station met wapperende haren de trein zag
opstappen richting Amsterdam. "Wat een mooi mens is hij" dacht ik "zo extravagant en toch helemaal zichzelf".
Ik heb hem zo in herinnering.
Mijn beste wensen en gedachten

Caroline van Gastel

Ruth zei

Un sa miti baka na yanda sey,

Ruth

Anoniem zei

wat lief wat mooi
ik ken je uit je kindertijd
niet vaak gezien
ook later niet
maar soms
de keren dat
het er was
was het er

tot op de dag
van vandaag
waarop ik
je vraag

mag ik mee
met jou
naar waar het
was als was
het nou

bedankt
xfrank

Martin Prick zei

Vrienden heeft Carl veel, zo heb ik begrepen. Graag had ik met jullie nog even stilgestaan bij het leven van Carl, maar door omstandigheden ben ik verhinderd. Ik wens dat de groep, die rond Carl steeds heeft gezorgd voor zijn menswaardig bestaan de blijde en vrolijke levensvisie van Carl kan blijven uitdragen. Nu de bindende factor is weggevallen bestaat het gevaar, dat jullie ook ieder je eigen weg gaan. Zo'n ervaring is echter voor een groep van levensbelang en waard om regelmatig te worden herdacht. Ik wens jullie een hele fijne zondag toe. Carl zou dit niet anders hebben gewild!

Groet uit Lieshout van
Martin (neef van Carl)

Anoniem zei

Lieve, lieve familie, lieve neef Martin uit Lieshout, Charlies Angels en vrienden,...

Het Licht dat ons verbindt zal altijd aanwezig blijven.

Elisabeth

Anoniem zei

Geschokt door dit bericht, van jouw vertrek, dat me zo laat bereikt heeft. T zal een jaar of twee geleden zijn geweest dat we nog eens een pint hebben gedronken bij een theaterontmoeting. K wist niet dat een ziekte je had gegrepen. Nu lees ik je woorden, schiet van herinnering naar herinnering en sta stil bij wat voor een mooi mens u bent en zal blijven in gedachten, in wat je hebt gebracht.
Ik voel me een gelukkig mens dat ik u heb mogen ontmoeten en wens u, schoon liefdevol en gretig mens, een mooie rustige golvende reis!
Knuffel, MC

Anoniem zei

Lieve Carl, we zaten vaak naast elkaar in de schoolbanken van het Norbertus in Roosendaal; daarna gingen we ieder onze eigen weg, jij naar Antwerpen om acteur te worden, ik om Amsterdam en Parijs onveilig te maken...soms kwam ik je tegen als acteur...in je afscheidswoorden herken ik de kracht en warmte die je al als 16jarige uitstraalde...Bon voyage...AndréB

Anoniem zei

Lieve Carl,

Mijn dierbare herinneringen aan jou heb ik in een verhaaltje gegoten http://jack-druppers.hyves.nl/blog/18847077/Carl_Ridders_30_juni_1958_7_december_2008/L32V/ .

Dag lieve man, voor altijd in mijn hart.

Anoniem zei

Heb zojuist een weekendje Parijs gewonnen . Ik heb de tckets en de reservatie al binnen. Als je ook wil winnen gewoon aanmelden op hun nieuwsbrief.
[url=http://www.vakantiestart.info]
vakantiestart[/url]

Anoniem zei

Hm hm.. that's very interessting but frankly i have a hard time visualizing it... I'm wondering what others have to say....

Anoniem zei

Nog niet vergeten...
Hopelijk heb je een goeie reis!
Dikke x

Anonymous zei

Laat niets u storen wanneer Dr.EDEDE er is om u te helpen contact met hem op te nemen voor het volgende >>>>>>>

1. Breng je man terug
2. Breng je vrouw terug
3. Breng je vriend terug
4. Breng je vriendin terug
5. Win de loterij
6. Kantoorpromotie
7. Help haar zwanger te worden als ze de vrucht van de baarmoeder zoekt.
8. Volledige genezing van elk type ziekte.
9. Huwelijksverplichting
10. Help u bij het winnen van een juridische suite (schuldig of onschuldig) en onder andere.
Kortom, neem vandaag nog contact op met Dr. EDEDE voor eventuele problemen, want morgen is het misschien te laat ... Laat u niet storen als Doctor EDEDE er is om u te helpen. Neem vandaag nog contact met hem op via de zijne

e-mail: Ededetemple@gmail.com
         OF
WhatsApp: + 2 3 3 2 3 5 8 8 7 8 2 5